Schimbările climatice intensifică turbulențele aeriene, arată analize de specialitate

Turbulențele aeriene, deși considerate adesea doar un moment neplăcut de scurtă durată, devin din ce în ce mai frecvente și mai puternice ca urmare a încălzirii globale. Conform datelor recente, aceste fenomene reprezintă principala cauză a accidentelor legate de condițiile meteorologice în timpul zborurilor, deși numărul total al incidentelor rămâne relativ scăzut. Între 2009 și 2024, 207 de persoane au fost rănite în astfel de circumstanțe.

Anul trecut, de exemplu, 40 de pasageri ai unei companii aeriene au suferit accidentări din cauza turbulențelor, iar un alt zbor a înregistrat un deces și zeci de răniți. Majoritatea celor afectați erau pasageri care nu purtau centura de siguranță sau personalul de bord. Avioanele moderne sunt construite pentru a rezista turbulențelor, așa că principalul pericol constă în riscul de accidentare, nu de pierdere a aeronavei.

Cercetătorii identifică trei tipuri principale de turbulențe: cele convective, asociate cu norii și furtunile, cele orografice, care apar deasupra lanțurilor montane, și turbulențele în aer liber, considerate cele mai periculoase datorită invizibilității lor. Acestea din urmă sunt generate de vânturile puternice de la altitudinile la care zboară avioanele comerciale.

Încălzirea globală intensifică aceste vânturi și crește probabilitatea apariției unor schimbări bruște ale curenților de aer, cunoscute sub denumirea de „pungi de aer”. Un studiu publicat recent arată o creștere semnificativă a frecvenței turbulențelor în aer liber în regiuni precum Atlanticul de Nord, America de Nord, Asia de Est, Orientul Mijlociu și Africa de Nord, cu valori cuprinse între 60% și 155%.

O analiză detaliată atribuie această tendință creșterii emisiilor de gaze cu efect de seră. Conform Universității din Reading, fiecare creștere cu un grad Celsius a temperaturii globale duce la o majorare cu aproximativ 9% a turbulențelor în aer liber peste Atlanticul de Nord iarna și cu 14% vara. Deși iarna a fost tradițional sezonul cu cele mai multe turbulențe, încălzirea globală reduce acum diferența dintre sezoane.

Ca măsuri preventive, experții lucrează la optimizarea rutelor de zbor pentru a evita zonele cu turbulențe și la îmbunătățirea prognozelor meteorologice. Unele companii aeriene încearcă să reducă riscurile prin promovarea purtării centurii de siguranță pe tot parcursul zborului.

În cele din urmă, soluția fundamentală rămâne reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Sectorul aerian este responsabil pentru aproximativ 3,5% din încălzirea globală cauzată de activitățile umane, iar eforturile de a dezvolta combustibili mai ecologici au avut până acum rezultate limitate.