Lupta pentru un sanctuar natural: Cum autoritățile ruse amenință un parc național

Irina Kuriseva, o activistă ecologistă de 62 de ani, tocmai a părăsit sala de tribunal după ce a fost amendată pentru „nesupunere”. Înapoindu-se imediat în Parcul Național Losinîi Ostrov, ea a constatat noi distrugeri în zona unde autoritățile locale intenționează să construiască o autostradă.

În contextul unei ofensive militare externe și al unei reprimări interne a disidenței, apărarea mediului a devenit o activitate periculoasă în Rusia. Un activist de mediu, care a preferat să rămână anonim, afirmă că autoritățile au devenit indiferente față de problemele ecologice, iar legislația a fost slăbită în favoarea companiilor poluante și a dezvoltatorilor imobiliari.

La marginea Moscovei, construcția avansează neîncetat, iar mii de locuitori care lucrează în capitală petrec ore în trafic. Pentru a ameliora situația în Koroliov, un oraș cu 200.000 de locuitori, autoritățile au decis să construiască o autostradă nouă care va traversa inima parcului național.

La sfârșitul iulie, Irina și alți cinci activiști au ieșit în calea unui utilaj care descărca asfalt în pădure. Au fost arestați și duși la secție, unde au petrecut o noapte. „Am fost interogați ca și cum am fi comis o crimă”, relatează locuitoarea din Koroliov.

Losinîi Ostrov, cunoscut ca „insula elanilor”, se întinde pe 129 de kilometri pătrați și adăpostește aproximativ 280 de specii de animale, inclusiv elani, căprioare, mistreți și vulpi, precum și peste 160 de specii de păsări, unele pe cale de dispariție.

Deși legislația rusă interzice construcțiile în parcurile naționale, autoritățile au găsit o metodă de ocolire a legii: prezintă proiectul ca fiind doar „reparația” unui drum existent. „Este o escrocherie. Niciodată nu a existat un drum acolo”, susține Dmitri Trunin, un avocat cu peste 25 de ani de experiență în protecția mediului.

Ecologiștii explică că în realitate există doar o potecă de pământ folosită de pădurari, pe care autoritățile au presărat „un praf de asfalt” pentru a crea aparența unui drum.

Conform Ministerului Regional al Transporturilor, autostrada va fi finalizată până în martie 2026, cu un cost de 497 de milioane de ruble (5,4 milioane de euro), oferind acces la un nou complex rezidențial din Koroliov.

În sala de tribunal, „judecătoarea zâmbea”, amintește Mihail Rogov, un inginer de 36 de ani care a participat la protest. „Ne-a spus: «Dacă nu vreți probleme, semnați, plătiți amenda și sunteți liberi»”.

Aceeași judecătoare a condamnat anul trecut un alt activist ecologist, Alexander Bakhtin, la șase ani de închisoare pentru trei publicații despre mediu.

„Tot ce vrem este să protejăm natura. Nu doar noi șase avem nevoie de ea”, subliniază Irina Kuriseva.

Kirill Iankov, membru al unui consiliu de experți al Ministerului Transporturilor, afirmă că a propus un traseu alternativ care ocolește parcul, dar proiectul său a fost respins.

În iunie, o mie de persoane au stat la coadă în fața administrației prezidențiale din Moscova pentru a depune plângeri împotriva proiectului.

Președintele rus a vizitat Losinîi Ostrov în 2010, hrănind un pui de elan și declarând că natura este „un dar de la Dumnezeu” care trebuie protejat. Cu toate acestea, în iulie acestui an, purtătorul de cuvânt al Kremlinului a insistat că problema aparține autorităților regionale și a adăugat că protecția naturii „nu trebuie să fie o piedică în calea dezvoltării”.

„Este din ce în ce mai dificil să aperi adevărul în justiție. Deciziile sunt luate de sus, iar forțele de ordine se supun”, constată Dmitri Trunin.

Specialiștii notează că calitatea mediului s-a deteriorat semnificativ în ultimii ani în Rusia, iar această tendință s-a accelerat după lansarea ofensivei militare din februarie 2022.

În decembrie, o pată de petrol a apărut în Marea Neagră din cauza a două petroliere rusești. Ecologiștii și oamenii de știință au acuzat autoritățile că au reacționat prea târziu și au provocat un dezastru ecologic.