De Leonard Berberi
Industria aeriană traversează o perioadă de transformare profundă, iar modelul de business low-cost, care a dominat piețele decenii la rând, pare să-și piardă terenul. Companiile care au construit succesul pe tarife reduse și servicii minimaliste se confruntă acum cu provocări financiare și strategice fără precedent.
Wizz Air a anunțat retragerea de pe piața din Golful Persic, iar Play Airlines renunță la zborurile transatlantice pentru a se concentra pe destinații europene. Norse Atlantic Airways, din Norvegia, închiriază aeronave altor operatori, iar Southwest Airlines, un pionier al transportului accesibil, a renunțat la alocarea gratuită a locurilor. Nici Spirit Airlines nu este pe o poziție confortabilă, compania avertizând cu privire la riscurile de lichiditate în lunile următoare.
Potrivit analiștilor, presiunea asupra acestor transportatori provine din partea marilor companii aeriene, care au reușit să adapteze oferta și să atragă clienții cu tarife competitive, dar și cu servicii superioare. Scott Kirby, directorul general al United Airlines, a declarat recent că „modelul low-cost este mort”, acuzându-l că s-a bazat pe practici insincere și taxe ascunse.
Deși unele companii low-cost, precum Ryanair sau easyJet, își mențin poziția, altele înregistrează pierderi semnificative. Play a raportat o scădere de 42,1 milioane de dolari în prima jumătate a anului, iar Spirit se confruntă cu dificultăți operaționale care îi pun sub semnul întrebării viitorul.
Impactul asupra consumatorilor ar putea fi substanțial. Analizele arată că, în urma retragerii companiilor low-cost de pe anumite rute, prețurile biletelor au crescut în medie cu 5-6%, iar această tendință ar putea continua.
Este clar că industria aeriană se reînventează, iar companiile care nu se adaptează la noile realități economice și la cerințele pieței riscă să dispară. Viitorul pare a aparține operatorilor care reușesc să combine accesibilitatea cu calitatea serviciilor, oferind experiențe de călătorie echilibrate și transparente.